خاطرات
3. ضرورت مقابله با قمه زنی
میدانم عدّهای خواهند گفت: "حق این بود که فلانی اسم قمه را نمیآورد." خواهند گفت: "شما به قمه زدن چه کار داشتید؟ عدّهای میزنند؛ بگذارید بزنند!" نه؛ نمیشود در مقابل این کارِ غلط سکوت کرد. اگر به گونهای که طی چهار، پنج سال اخیرِ بعد از جنگ، قمه زدن را ترویج کردند و هنوز هم میکنند، در زمان حیات مبارک امام (رضواناللَّهعلیه) ترویج میکردند، قطعاً ایشان در مقابل این قضیه میایستادند.(- بیانات در جمع روحانیون استان "کهگیلویه و بویراحمد" در آستانهی ماه محرم17/03/1373)64
الف- توجه به عوامل ترویج قمه زنی
این کار، قطعاً خلاف است. امام حسین(علیهالسّلام)، به این معنا راضی نیست. من نمیدانم کدام سلیقههایی و از کجا این بدعتهای عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعهی انقلابی ما میکنند؟!(- همان)65
ب- علت عدم موضعگیری علمای سلف
علمای سلف دستشان بسته بود و نمیتوانستند بگویند "این کار، غلط و خلاف است." امروز روز حاکمیت اسلام و روز جلوهی اسلام است.(- همان)66
ج- تبیین اولویت ضررهای اجتماعی قمهزنی نسبت به ضررهای فردی آن
آنچه از قول مراجع سلف (رحمتاللَّهعلیهم) نقل شده است، بیش از این نیست که اگر این کار ضرر معتنیبه ندارد جایز است؟ آیا سبک کردن شیعه در افکار جهانیان ضرر معتنیبه نیست؟ آیا مخدوش کردن محبّت و عشق شیعیان به خاندان مظلوم پیامبر (صلّیاللَّهعلیهواله) و بخصوص شیفتگی بیحد و حصر آنان به سالار شهیدان (علیهالسّلام) را بد جلوه دادن، ضرر نیست؟ کدام ضرر از این بالاتر است؟(- پاسخ به نامهی امام جمعهی اردبیل حجةالاسلام والمسلمین آقای مروج 27/03/1373)67